ankara escort
Anna Tęczyńska

dr

Anna Tenczyńska

adiunkt

DYŻURY

piątek, 11.15–12.15, pok. 6a

Zainteresowania naukowe

poetyka historyczna (zwłaszcza polskiej poezji nowoczesnej), komparatystyka intermedialna, zwłaszcza relacje między literaturą i muzyką, metodologia badań literackich i komparatystycznych łączących perspektywę literaturoznawczą i muzykologiczną, praktyka przekładowa

Książki

Przekłady

Książki naukowe

1. K. Moore, Jacques Henri Lartigue. Wynalezienie artysty, przeł. A. Tenczyńska, Wydawnictwo Czysty Warsztat, Gdańsk 2015.

2. Ch. Rosen, Trzy szkice, przeł. A. Tenczyńska, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Nowy Jork – Warszawa – Gdańsk 2010.

3. K. Berger, Potęga smaku. Teoria sztuki, przeł. A. Tenczyńska, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.

Artykuły naukowe

1. K. Berger, Jak święta jest sztuka niemiecka? O ostatniej scenie Śpiewaków norymberskich, przeł. A. Tenczyńska, “Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” 2013, z. s. 153-168;

2. K. Berger, O pragnieniu śmierci Tristana¸ przeł. A. Tenczyńska, “Zeszyty Literackie” 2013, z. 4 (124), s. 49-59;

3. K. Berger, “L’Orfeo” albo niepokój nowoczesnych, przeł. A. Tenczyńska, “Zeszyty Literackie” 2010, z. 3 (111), s. 93-104

4. D. Damrosch, Literatura światowa w dobie postkanonicznej i hiperkanonicznej,przeł. A. Tenczyńska, [w:] Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki, red. T. Bilczewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 367-380;

5. K. Berger, “Ballada g-moll” op. 23 Chopina i rewolucja intelektualistów, przeł. A. Tenczyńska, “Zeszyty Literackie” 2010, z. 1 (109), s. 45-59;

6. E. A. Poe, Zasada Poetycka, [w:] Edgar Allan Poe. Klasyk grozy, perwersji  i nie tylko, przeł. A. Tenczyńska, red. E. Kasperski, Ż. Nalewajk, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 15-36 (współtłumaczenie ze S. Studniarzem);

7. K. Berger, Hermeneutyka. Interpretacja i jej prawomocność, przeł. A. Tenczyńska, “Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” 2004, nr 7, s. 63-82.

 

Wybrane artykuły

  1. Granice literatury, granice poetyki, granice granic – dzisiaj. Jedno pytanie, „Załącznik Kulturoznawczy” 2021, nr 8, s. 51-62.
  2. Trzynaście taktów muzyki wierszem?, Źródło Aretuzy Jarosława Iwaszkiewicza, „Polski Rocznik Muzykologiczny” XVIII (2020), s. 197-207;
  3. Muzyczny idiom Ośmiu nokturnów Władysława Sebyły. Rozpoznanie wstępne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 52 (2019), nr 1, s. 87-98;
  4. Thinking into the humanities. “Two cultures”: between agon and defence, “Interdisciplinary Studies in Musicology” t. 18 (2018), s. 103-108 (copyright 2021);
  5. Synkopy w sonecie. Witolda Hulewicza „definicja” jazzu, [w:] Pasaże Witolda Hulewicza, red. A. Hejmej, K. Mytkowska, I. Fedorowicz, Kraków 2017;
  6. A. Tenczyńska, M. Gamrat, Album jako przedmiot badań interartystycznych (prolegomena), [w:] Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E. Szczęsna, M. Leszczyński, P. Kubiński, Kraków 2017;
  7. Nawiązania do cyklu sonatowego i formy sonatowej w poemacie „Młyny” Władysława Sebyły, [w:] Władysław Sebyła – głos poety, głos epoki. Relektury, red. P. Urbańska, T. Wójcik, Warszawa 2016.
  8. Z nutami nuconymi na dalekim Podhalu”. Nawiązania do muzyki ludowej w „Ciemnych ścieżkach” i „Muzyce wieczorem” Jarosława Iwaszkiewicza, „Pamiętnik Literacki” 2015, z. 4, s. 83-95;
  9. „Ontologia” słuchania i słyszenia w powieściach Wiesława Myśliwskiego, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  10. Percepcja muzyki a pamięć i wyobraźnia słuchowa w prozie Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  11. Odbiór klasycznej muzyki instrumentalnej w poezji polskiej XX wieku, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  12. Percepcja głosów ptaków w poezji dwudziestolecia międzywojennego, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  13. Diarystyczny zapis percepcji muzyki (Zygmunt Mycielski), [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  14. Pogranicza muzyki i innych zjawisk akustycznych w prozie Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  15. Słuch i słuchanie we wczesnych opowiadaniach Andrzeja Stasiuka, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  16. Odbiór klasycznej muzyki wokalnej w poezji polskiej XX wieku, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  17. Polisensoryczność w poezji Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  18. Nowe formy zapisu i transmisji dźwięku (Dygat, Iwaszkiewicz, Myśliwski, Tokarczuk), [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  19. Odbiór muzyki w powieściach Wiesława Myśliwskiego, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, https://sensualnosc.bn.org.pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  20. Wyobraźnia słuchowa i doświadczenie audialne w odbiorze czytelniczym, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, https://sensualnosc.bn.org.pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  21. „Melosfera” i „fonosfera” jako kategorie badań literackich, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, https://sensualnosc.bn.org.pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  22. Terminologia muzyczna w teorii literatury i krytyce literackiej, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, https://sensualnosc.bn.org.pl, data publikacji: 2015 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  23. Folk Vocal Music as an Inspiration for 20th Century Polish Verse (a Brief Overview), „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2013, nr 3 (6), cz. 1: Sources of Verse;
  24. Intertekstualne i intersemiotyczne aspekty wersyfikacji. Przypadek kilku wierszy z tomu „Ciemne ścieżki” Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] Potencjał wiersza, red. W. Sadowski, Warszawa 2013;
  25. Tekst muzyczny w tekście literackim (dwa przypadki), „Przegląd Humanistyczny” 2013, z. 4;
  26. E. Szczęsna, A. Tenczyńska, O tekście wieloznakowym, „Przegląd Humanistyczny” 2013, z. 4 (artykuł wstępny);
  27. Poczekaj, jak to brzmi?”. Jardins sous la pluie według Iwaszkiewicza, [w:] Literatura w kalejdoskopie sztuki, red. G. Darłak, I. Melson, I. Mida, Katowice 2013;
  28. Gdzie kończy się muzyka” w literaturze?, „Muzyka. Kwartalnik poświęcony historii i teorii muzyki” 2012, nr 1, s. 75-97;
  29. Brahms i Rachmaninow Iwaszkiewicza, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 1: „Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych (1)”;
  30. Chopin emigrantów, [w:] Romantyzm Drugiej Wielkiej Emigracji, red. Ż. Nalewajk, M. Nabiałek, M. Mips, J. Jastrzębska, Warszawa 2012;
  31. Odbiór ludowej muzyki wokalnej w poezji XX wieku, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2012 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  32. Muzyczność zjawisk natury i cywilizacji w poezji XX wieku, [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl, data publikacji: 2012 (recenzowana witryna naukowa, ISBN 978-83-61552-46-8);
  33. Muzyka w przedwojennej twórczości poetyckiej Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski” 2011, nr 9 [przyjęty do druku w „Słupskich Pracach Filologicznych. Seria Filologia Polska” przed zmianą nazwy czasopisma];
  34. Projekt „lektury muzykologicznej” polskiej poezji dwudziestowiecznej, „Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” 2011, z. 12 (21);
  35. Dysonanse – zderzenia – dialogi. Stefan Kisielewski i Zygmunt Mycielski, [w:] Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911-1991), red. A. Hejmej, K. Hawryszków, K. Cudzich-Budniak, Kraków 2011;
  36. Forma muzyczna w poezji („Niobe” Gałczyńskiego), [w:] Komparatystyka dzisiaj, t. II:Interpretacje, red. E. Kasperski, E. Szczęsna, Warszawa 2011;
  37. „Dobry wieczór, monsieur Chopin”. Postać i muzyka Fryderyka Chopina w poezji[w:] IX Jesienna Akademia Literatury. Chopin inspiruje, red. A. Skubisz-Szymanowska, Miejska Biblioteka Publiczna im. Józefa A. i Andrzeja S. Załuskich w Radomiu, Radom 2010;
  38. O relacjach między literaturą nowoczesną a muzyką „w dialogu”, [w:] Dramatyczność i dialogowość w kulturze, red. A. Krajewska, D. Ulicka, P. Dobrowolski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010;
  39. Trzy „pieśni dla zmarłego kompozytora”. Kontrafaktura Jarosława Iwaszkiewicza, „Muzyka. Kwartalnik poświęcony historii i teorii muzyki” 2009, nr 3-4.
  40. Hermeneutyka „na ziemi niczyjej między filozofią, teorią literatury a muzykologią”. Karol Berger o interpretacji, „De Musica” 2009, t. XIII, http://www.demusica.pl/cmsimple/images/file/tenczynska_de_musica_XIII_2009.pdf;
  41. Obecność i obcość muzyki. Pytania literaturoznawstwa o relacje między sztukami, [w:] Inny i obcy w kulturze, cz. 3: Obcy – obecny. Literatura, sztuka i kultura wobec inności, red. P. Cieliczko, P. Kuciński, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2008;
  42. Co powinno być funkcją sztuki, jeżeli ma mieć ona dla nas znaczenie”? Estetyka i etyka w ujęciu Karola Bergera (na marginesie „Teorii sztuki”) oraz Romana Bergera (na marginesie lektury „Celanstimmen” Floriana Dąbrowskiego), „Muzykalia” 2008, t. VI [http://www.demusica.pl/Pismo_Muzykalia:Muzykalia_VI%2FJudaica_1].
  43. Nieobecna (?) muzyka. Kontrafaktura Stanisława Barańczaka, [w:] Literackie obrazy nieobecności, red. M. Mrugalski, J. Potkański, Alkor, Warszawa 2005.

Zakład

Zakład Komparatystyki

Funkcje

  • członkini Rady Naukowej Dyscypliny Literaturoznawstwo (w pierwszej kadencji)
  • członkini Rady Instytutu Literatury Polskiej w kadencjach 2020-2024 i 2024-2028,
  • sekretarz Pracowni Poetyki Intersemiotycznej i Intermedialnej (od 2018),
  • opiekun naukowy Komparatystycznego Koła Naukowego „Dysku(r)syjni” (od 2023) i Koła Naukowego Korespondencji Sztuk (2011-2019),
  • tutorka w Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW (od 2009),
  • kierownik Studiów Podyplomowych “Teksty współczesnej kultury” w Instytucie Literatury Polskiej (w kadencjach 2011-2015, 2026-2020),
  • koordynator specjalności “Literatura polska i język polski w cywilizacji europejskiej” (2010/2011),
  • sekretarz Zakładu Komparatystyki (2009-2015),
  • koordynator “Festiwalu Nauki” na Wydziale Polonistyki UW (2009/2010).

Skip to content