bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler
redbullholdenracing.com haberanadolu.org
deneme bonusu veren siteler https://denemebonususiteler.com/
bonus bonus veren
betpas giriş
istanbul escort fatih escort sisli escort bakirkoy escort kadikoy escort atakoy escort umraniye escort atasehir escort istanbul escort mecidiyekoy escort
pendik escort
maltepe escort
kurtköy escort
tuzla escort
gebze escort
bostancı escort
Ümraniye escort
beykoz escort
çekmeköy escort
sancaktepe escort
kartal escort
maltepeokul
üsküdar escort
pendik escort
sultanbeyli escort
gaziantep escort gaziantep escort gaziantep escort
deneme bonusu deneme bonusu veren siteler
бишкек проститутки
Robert Birkholc

dr

Robert Birkholc

adiunkt

DYŻURY

piątki, 14.45–15.45, pok. 6a

Zainteresowania naukowe

– narratologia

– komparatystyka intersemiotyczna

– badania z pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa

– krytyka mitograficzna

Książki autorskie:

R. Birkholc, Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie, Kraków 2019.

Książki pod redakcją:

Hitchcock. Teksty i parateksty, pod red. B. Pawłowskiej-Jądrzyk i R. Birkholca, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2021.

Wybrane artykuły:

R. Birkholc, Kategoria przestrzeni w studiach nad adaptacją. Reprezentacja społecznych peryferii w “Sąsiadach” (Adriana Markowskiego i Grzegorza Królikiewicza), “Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2023, nr 66, s. 83-97.

R. Birkholc, Polish Reception of Roman Polanski’s Films. Outline of the Main Tendencies in Film Criticism and Film Studies, “Studies in Eastern European Cinema” 2023, nr 14(2), s. 1-20.

R. Birkholc, Współczesne teorie „adaptation studies”. Rekonesans badań i nowe kierunki rozwoju, “Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 119, s. 56-76.

R. Birkholc, Polska recepcja “Noża w wodzie”. O “obramowywaniu” dzieła Romana Polańskiego, [w:] Nóż w wodzie. Non stop, pod red. B. Pawłowskiej-Jądrzyk i I. Tomczyk-Jarzyny, Warszawa 2022, s. 13-28.

R, Birkholc, Fokalizacja taktylna w filmie: Uwagi wstępne na przykładzie „Wstrętu” Romana Polańskiego, “Studia Poetica” 2022, nr 10, s. 250-265.

R. Birkholc, Playing with discourses in literature and film. Comparative analysis of Drive your Plow over the Bones of the Dead by Olga Tokarczuk and its adaptation Spoor by Agnieszka Holland, “Literature/Film Quarterly” 2022, nr 4 (50).

R. Birkholc, Notatki filmowe Federica Felliniego. “Notatnik reżysera” jako manifest poetyki twórcy, “Załącznik Kulturoznawczy” 2022, nr 9, s. 303-322.

R. Birkholc, Notatki filmowe Piera Paola Pasoliniego na tle literackiej i filmowej poetyki brulionu, “Załącznik Kulturoznawczy” 2021, nr 8, s. 107-140.

R. Birkholc,  Adaptacje hybryd. O reprezentacjach literackich gier z gatunkami w najnowszym kinie polskim (na przykładzie Pokotu i Ciemno, prawie noc), “Tekstualia” 2021, nr 3 (66), s. 99-116.

R. Birkholc, Narracja i fokalizacja zmysłowa w «Pod Mocnym Aniołem» Wojciecha Smarzowskiego. O adaptacji powieści Jerzego Pilcha, “Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 111, s. 123-144.

R. Birkholc, (Auto)refleksyjność w «Tremie» Alfreda Hitchcocka. O adaptacji powieści Selwyna Jepsona, “Załącznik Kulturoznawczy” 2020, nr 7, s. 117-140.

R. Birkholc, Fokalizacja w literaturze i filmie. W poszukiwaniu wspólnej płaszczyzny badań, „Tekstualia” 2020, nr 1 (60), s. 93-112.

R. Birkholc, Na postmodernistycznej autostradzie. „Urodzeni mordercy” po latach, w: „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 107, s. 37-50.

R. Birkholc, Charlie Chaplin w modernizmie wernakularnym polskiego dwudziestolecia międzywojennego, [w:] „Tekstualia” 2019, nr 2 (57), s. 19-35.

R. Birkholc, Transakcentacje kulturowe w Dziecku Rosemary Agnieszki Holland, [w:] Rejony twórczej zmiany. Tekst. Adaptacja. Medialna re-kreacja, red. B. Pawłowska-Jądrzyk i K. Gołos-Dabrowska. Warszawa 2019, s. 185-206.

R. Birkholc, Podwójna perspektywa. Subiektywizacja zapośredniczona w filmie, [w:] „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2018, nr 4 (323), s. 68-77.

R. Birkholc, Między biedermeierem a grozą Holocaustu. Filmowa reprezentacja perspektywy nekrofila w Palaczu zwłok Juraja Herza, [w:] „Załącznik Kulturoznawczy” 2018, nr 5, s. 185-222.

R. Birkholc, Recepcja filmu Wesele Andrzeja Wajdy w Polsce, [w:] Wesele. Filmowa mandala, pod red. S. Kuśmierczyka, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2018.

R. Birkholc, Narracja subiektywna zapośredniczona jako filmowa „mowa pozornie zależna”, [w:] Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. red. E. Szczęsna, P. Kubiński, M. Leszczyński, Universitas, Kraków 2017, s. 327-339.

R. Birkholc, Cień, który męczy. Doświadczenie alienacji w Konformiście Bernardo Bertolucciego, [w:] Doświadczenie wewnętrzne bohatera w dziele filmowym, red. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2017, s. 65-117.

R.Birkholc, Recepcja filmu Faraon Jerzego Kawalerowicza w Polsce, [w:] Faraon. Poetyka filmu, red. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2016, s. 443-491.

R. Birkholc, Narracja subiektywna zapośredniczona. Wokół zagadnienia mowy pozornie zależnej w filmie, [w:] „Studia Europaea Gnesnensia” 2016, nr 14, s. 143-158.

R. Birkholc, Z punktu widzenia sekretarza KW, [w:] Filmowe oblicza historii, Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Łódź 2016, s. 41-47.

R. Birkholc, Wyprawa do Tary. Struktura podróży wewnętrznej bohatera w filmieStrategia pająka Bernardo Bertolucciego, [w:] Antropologia postaci w dziele filmowym, red. S. Kuśmierczyk, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2015, s. 31-81.

R. Birkholc, hasło Fokalizacja, [w:] Poetyka – dynamiczny podręcznik, https://poetyka.wordpress.com/fokalizacja/

R. Birkholc, Limin(oid)alność alla polacca – motywy inicjacyjne w Pannie Nikt, [w:] „Rocznik Komparatystyczny” 2014, nr 5, s 313-329.

 

 

 

 

 

Zakład

Zakład Komparatystyki


Skip to content