bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler
redbullholdenracing.com haberanadolu.org
deneme bonusu veren siteler https://denemebonususiteler.com/
bonus bonus veren
betpas giriş
istanbul escort fatih escort sisli escort bakirkoy escort kadikoy escort atakoy escort umraniye escort atasehir escort istanbul escort mecidiyekoy escort
pendik escort
maltepe escort
kurtköy escort
tuzla escort
gebze escort
bostancı escort
Ümraniye escort
beykoz escort
çekmeköy escort
sancaktepe escort
kartal escort
maltepeokul
üsküdar escort
pendik escort
sultanbeyli escort
gaziantep escort gaziantep escort gaziantep escort
deneme bonusu deneme bonusu veren siteler

Hitchcock. Rozchylanie kurtyny

Warszawa, 24 września 2019 roku

Informacje ogólne

Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów (IFKiK UKSW) oraz Zakład Komparatystyki (ILP UW) zapraszają do udziału w konferencji „Hitchcock. Rozchylanie kurtyny” poświęconej twórczości Alfreda Hitchcocka, która odbędzie 24 IX 2019 r. na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Dewajtis 5).

W 2012 roku „Zawrót głowy” Alfreda Hitchcocka (1899-1980) zajął pierwsze miejsce na liście najlepszych filmów w historii kina tworzonej co dekadę przez „Sight and Sound”, detronizując tym samym „Obywatela Kane’a” – arcydzieło Orsona Wellesa, które przez pół wieku wygrywało ten prestiżowy ranking. Dlaczego tak się stało? Czy/z jakich powodów Hitchcock jest wciąż zaliczany do grona klasyków kina światowego? Czy obrazy mistrza suspensu w dalszym ciągu inspirują teoretyków kina i reżyserów, czy raczej stanowią już tylko przedmiot popkulturowych gier i nawiązań? W przeszłości do dzieł twórcy „Psychozy” odwoływali się – niekiedy aprobatywnie, niekiedy polemicznie – przedstawiciele niemal wszystkich nurtów w teorii kina, m.in. propagatorzy kina autorskiego (krytycy „Cahiers du Cinéma”), reprezentanci myśli feministycznej (Laura Mulvey) i psychoanalitycznej (Slavoj Žižek, Todd McGowan). Czy najnowsze koncepcje filmoznawcze, np. teoria kina haptycznego (sensuous theory), mogą rzucić nowe światło na spuściznę reżysera i pozwolą ją twórczo zreinterpretować? Sto dwudziesta rocznica urodzin Alfreda Hitchcocka to doskonała okazja, aby ponowić pytanie o znaczenie jego dorobku dla współczesnej (pop)kultury.

W związku z twórczością Alfreda Hitchcocka warto podjąć takie zagadnienia jak:

– haptyczność kina Hitchcocka (oddziaływanie na zmysły widza);

– sposoby subiektywizacji, w tym fokalizacja zmysłowa;

– hiperestetyzm kina Hitchcocka a zjawisko kiczu;

– bieguny estetyczne twórczości Hitchcocka;

– strategie narracyjne i eksperymenty audiowizualne (np. z 3D w „M jak morderca”);

– kino Hitchcocka w kontekście zagadnień ramy, okna i spojrzenia;

– nawiązania do dzieł Hitchcocka w różnych obiegach kultury (m.in. w teatrze i reklamie);

– polska recepcja twórczości reżysera;

– gry Hitchcocka z popkulturą (kreowanie własnego wizerunku, cameo we własnych filmach, serial „Alfred Hitchcock przedstawia”, seria książek „Przygody trzech detektywów”);

– wizerunek Hitchcocka we współczesnych tekstach kultury, m.in. „Hitchcock” (2012) Sachy Gervasi, „Dziewczyna Hitchcocka” (2012) Juliana Jarrolda, „Dubel” (2009) Johana Grimonpreza; remaki i remiksy dzieł Hitchcocka, m.in. „Psychol” (1999), serial „Bates Motel” (2013-2017).

Data nadsyłania zgłoszeń konferencyjnych

20 czerwca 2019

Kontakt do organizatorów

Organizatorami konferencji są Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów (IFKiK UKSW), Zakład Komparatystyki (ILP UW), Redakcja Czasopisma Naukowego „Załącznik Kulturoznawczy” (UKSW) oraz Pracownia Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych (UW).

 

Zgłoszenia prosimy przesłać w oddzielnym pliku do 20 czerwca, na dwa adresy:

beerek38@wp.pl (dr Robert Birkholc /ILP UW)

brygida.pawlowska@gmail.com (prof. UKSW dr hab. Brygida Pawłowska-Jądrzyk)

Strona konferencji


Skip to content