Tekstualia 4 (63) “Literatura i przełom wieków”

Informacje ogólne

Zachęcamy do lektury 4 (63) numeru „Tekstualiów”, którego tematem przewodnim jest „literatura i przełom wieków”. Autorzy zastanawiają się nad strategiami i postawami przyjmowanymi przez autorów tworzących w okresach schyłkowych.

Jak pisze we wstępie Marcin Czardybon, autorzy artykułów pragnęli dociec, w jaki sposób teksty literackie – i ich twórcy – sytuują się względem kompleksu zagadnień, które pociąga za sobą temat „przełomu wieków”. Arnold Labrie w szkicu Czystość i zmaza w kulturze fin de siècle’u. Wagner, Stoker, Zola – interpretacja psychohistoryczna analizuje charakterystyczną dla momentów przełomu obsesję uładzania, oczyszczania społecznej (i nie tylko) rzeczywistości. Julian Strube – w obszernym tekście Formowanie się tożsamości okultystycznych pośród teozofi i i socjalizmu we Francji fin de siècle, który traktuje o związkach ruchów okultystycznych z socjalizmem – bada specyficzny dla epoki fin de siècle’u rys utopijny w refleksji nad przyszłością. Iwona Przybysz (Spojrzenie wstecz jako lekarstwo na lęk przed przełomem wieków. „Kurier Warszawski” i jego „konkurs stulecia”),

analizując fenomen „konkursu stulecia”, organizowanego przez „Kuriera Warszawskiego”, pochyla się nad rodzimym lękiem, właściwym dla czasów przełomu (XIX i XX wieku), wskazując jednocześnie sposoby, w jakie uczucie to próbowano zażegnać. Zbiór artykułów w części tematycznej uzupełniają teksty Marcina Czardybona i Marcina Klika. Pierwszy z nich w artykule Puryfik(a)cja. Literatura polska na przełomie XX i XXI wieku stara się zrekonstruować trudną relację rodzimych pisarzy względem przemian politycznych i gospodarczych w Polsce po 1989 roku. Drugi z wymienionych badaczy, na kartach artykułu zatytułowanego Ciało na przełomie wieków, czyli o starzeniu się i schyłku cywilizacji zachodniej w powieściach Michela Houellebecqa, podjął namysł nad dziełem autora Uległości, niestrudzonego piewcy upadku zachodniej cywilizacji u kresu XX i na początku XXI wieku – w wymiarze problematyzowanej przez francuskiego pisarza cielesności.

Także materiał zawarty w dziale Edycja źródeł ewokuje tematykę fin de siècle’u. W tej części zamieszczona została dokonana przez Piotra Bordzoła edycja fragmentów korespondencji Leopolda Méyeta do Elizy Orzeszkowej (którą edytor poprzedził instruktywnym komentarzem: Eliza Orzeszkowa wśród pisarzy pozytywizmu z perspektywy warszawskiej. Listy Leopolda Méyeta do Elizy Orzeszkowej. Artykuł wstępny).

W numerze znajdziemy ponadto bardzo bogaty dział Varia. Zachęcamy do lektury!

Strona internetowa

Skip to content
escort bayan gorukle escort
escort bayan gorukle escort bayan
escort bayan escort bayan escort bayan escort bayan escort bayan alanya escort antalya escort eskişehir escort mersin escort alanya escort bodrum escort havalimanı transfer
canlı bahis yap kaçak iddaa oyna illegal iddaa oyna illegal bahis siteleri illegal bahis oyna bahis siteleri