Hitchcock. Rozchylanie kurtyny

Warszawa, 24 września 2019 roku

Informacje ogólne

Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów (IFKiK UKSW) oraz Zakład Komparatystyki (ILP UW) zapraszają do udziału w konferencji „Hitchcock. Rozchylanie kurtyny” poświęconej twórczości Alfreda Hitchcocka, która odbędzie 24 IX 2019 r. na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Dewajtis 5).

W 2012 roku „Zawrót głowy” Alfreda Hitchcocka (1899-1980) zajął pierwsze miejsce na liście najlepszych filmów w historii kina tworzonej co dekadę przez „Sight and Sound”, detronizując tym samym „Obywatela Kane’a” – arcydzieło Orsona Wellesa, które przez pół wieku wygrywało ten prestiżowy ranking. Dlaczego tak się stało? Czy/z jakich powodów Hitchcock jest wciąż zaliczany do grona klasyków kina światowego? Czy obrazy mistrza suspensu w dalszym ciągu inspirują teoretyków kina i reżyserów, czy raczej stanowią już tylko przedmiot popkulturowych gier i nawiązań? W przeszłości do dzieł twórcy „Psychozy” odwoływali się – niekiedy aprobatywnie, niekiedy polemicznie – przedstawiciele niemal wszystkich nurtów w teorii kina, m.in. propagatorzy kina autorskiego (krytycy „Cahiers du Cinéma”), reprezentanci myśli feministycznej (Laura Mulvey) i psychoanalitycznej (Slavoj Žižek, Todd McGowan). Czy najnowsze koncepcje filmoznawcze, np. teoria kina haptycznego (sensuous theory), mogą rzucić nowe światło na spuściznę reżysera i pozwolą ją twórczo zreinterpretować? Sto dwudziesta rocznica urodzin Alfreda Hitchcocka to doskonała okazja, aby ponowić pytanie o znaczenie jego dorobku dla współczesnej (pop)kultury.

W związku z twórczością Alfreda Hitchcocka warto podjąć takie zagadnienia jak:

– haptyczność kina Hitchcocka (oddziaływanie na zmysły widza);

– sposoby subiektywizacji, w tym fokalizacja zmysłowa;

– hiperestetyzm kina Hitchcocka a zjawisko kiczu;

– bieguny estetyczne twórczości Hitchcocka;

– strategie narracyjne i eksperymenty audiowizualne (np. z 3D w „M jak morderca”);

– kino Hitchcocka w kontekście zagadnień ramy, okna i spojrzenia;

– nawiązania do dzieł Hitchcocka w różnych obiegach kultury (m.in. w teatrze i reklamie);

– polska recepcja twórczości reżysera;

– gry Hitchcocka z popkulturą (kreowanie własnego wizerunku, cameo we własnych filmach, serial „Alfred Hitchcock przedstawia”, seria książek „Przygody trzech detektywów”);

– wizerunek Hitchcocka we współczesnych tekstach kultury, m.in. „Hitchcock” (2012) Sachy Gervasi, „Dziewczyna Hitchcocka” (2012) Juliana Jarrolda, „Dubel” (2009) Johana Grimonpreza; remaki i remiksy dzieł Hitchcocka, m.in. „Psychol” (1999), serial „Bates Motel” (2013-2017).

Data nadsyłania zgłoszeń konferencyjnych

20 czerwca 2019

Kontakt do organizatorów

Organizatorami konferencji są Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów (IFKiK UKSW), Zakład Komparatystyki (ILP UW), Redakcja Czasopisma Naukowego „Załącznik Kulturoznawczy” (UKSW) oraz Pracownia Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych (UW).

 

Zgłoszenia prosimy przesłać w oddzielnym pliku do 20 czerwca, na dwa adresy:

beerek38@wp.pl (dr Robert Birkholc /ILP UW)

brygida.pawlowska@gmail.com (prof. UKSW dr hab. Brygida Pawłowska-Jądrzyk)

Strona konferencji


Skip to content