bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler
redbullholdenracing.com haberanadolu.org
deneme bonusu veren siteler https://denemebonususiteler.com/
bonus bonus veren
betpas giriş
istanbul escort fatih escort sisli escort bakirkoy escort kadikoy escort atakoy escort umraniye escort atasehir escort istanbul escort mecidiyekoy escort
pendik escort
maltepe escort
kurtköy escort
tuzla escort
gebze escort
bostancı escort
Ümraniye escort
beykoz escort
çekmeköy escort
sancaktepe escort
kartal escort
maltepeokul
üsküdar escort
pendik escort
sultanbeyli escort
gaziantep escort gaziantep escort gaziantep escort
deneme bonusu deneme bonusu veren siteler
бишкек проститутки
maria olszewska

prof. dr hab.

Maria Jolanta Olszewska

profesor

mj.olszewska@uw.edu.pl

DYŻURY

poniedziałek, godz. 11:15–12:00,  s. 42

Zainteresowania naukowe

Główne zainteresowania naukowo – badawcze: dzieje dramatu i teatru w II połowie XIX i I połowie XX wieku; historia i antropologia literatury, genologia, szczególnie pogranicze literatury i gatunków użytkowych – historia świadomości polityczno-społecznej społeczeństwa polskiego i jej odzwierciedlenie w literaturze II połowy XIX;   analiza wybranych, często zapomnianych dziś utworów literatury polskiej XIX i XX wieku.

Książki

Książki autorskie

„Tragedia chłopska”. Od W. L. Anczyca do K. H. Rostworowskiego. Tematyka — kompozycja — idee, , Warszawa 2001.

Człowiek w świecie Wielkiej Wojny. Literatura polska z lat 1914-1919 wobec I wojny światowej. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2004.

Studenci z Królestwa Polskiego przed powstaniem styczniowym. (Glosa do „Lalki” Bolesława Prusa), Warszawa 2004.

W poszukiwaniu sensu. Szkice o literaturze polskiej XIX i XX wieku, Warszawa 2005.

W kręgu meteorologii i astronomii. Słownictwo pism Stefana Żeromskiego, t. 10, Kraków 2007.

Heroizm ludzkiego istnienia. W kręgu wybranych zagadnień etycznych w literaturze polskiej II połowy XIX i I połowy XX wieku. Szkice, Warszawa 2008.

Drogi nadziei. Polska proza historyczna 1876-1939 wobec kryzysu kultury, Warszawa 2009.

Stefan Żeromski. Spotkania, Warszawa 2015.

Spór o przyszłość literatury polskiej, czyli polemiki ze Stefanem Żeromskim po jego odczycie „Literatura a życie polskie”, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2019.

Wojna polsko-bolszewicka w literaturze polskiej, Park Kulturowy Ossów, Ossów 2020.

Książki pod redakcją

Literatura wobec I wojny światowej, praca zbiorowa pod red. M.  J. Olszewskiej i J. Zacharskiej, Warszawa 2000.

Czytanie modernizmu, pod red. M. Olszewskiej i G.  Bąbiaka, Warszawa 2004.

Światy Stefana Żeromskiego, pod red. M.  Olszewskiej i G.  Bąbiaka, Warszawa 2005.

Zapomniany dramat, t. I i II, pod red. M. J. Olszewskiej i K. Ruty-Rutkowskiej, Warszawa 2010.

Żeromski i inni, pod red. M. Gabryś-Sławińskiej i M.J. Olszewskiej, Lublin 2015.

Dramat historyczny ostatnich 150 lat: problemy lektury, pod red. M. J. Olszewskiej i D.M. Osińskiego, Warszawa 2016.

Dramaty zapomniane-niedoczytane- pominięte. (Re)interpretacje, red. Maria Jolanta Olszewska, Agnieszka Skórzewska-Skowron, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki, Warszawa 2018.

Dramat słowiański. Próba zbliżenia, przekroje, (re)konstrukcje i (re)lektury, red. M. J. Olszewska, K. Samsel, A. Skórzewska-Skowron, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki (UW),  Warszawa 2021,  s. 225-251.

Konopnicka – raz jeszcze, red. M. J. Olszewska, Warszawa 2022.

Poemat dramatyczny,  red, M. J. Olszewska i K. Samsel, „Litteraria Copernicana”  2022,  nr 3 (43).

Prace edytorskie

Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Dramaty, t.1 i 2, red. Maria Jolanta Olszewska i Agnieszka Skórzewska_Skowron, Wydanie Fundacji im. Artura Hutnikiewicza, Warszawa 2019.

Wybrane artykuły

Elizy Orzeszkowej lekcja miłosierdzia (Anastazja), „Polonistyka” 2010, nr 10, s. 32-38.

Medytacja w prozie poetyckiej Bronisławy Ostrowskiej („Rozmyślania” na tle jej utworów poetyckich), w: Medytacja. Postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu. Studia, red. T. Kostkiewiczowa  i M. Saganiak, Warszawa 2010, s. 191-220.

Między tradycją a nowatorstwem — modernistyczne misteria balladowe Emila Zegadłowicza (Nawiedzeni), w: Obraz cloveka v literature, editor Jan Wiendl, Praha 2010, s. 62-63.

Traumatyczne doświadczenia starości („Chłopcy” Grochowiaka, „Kundel” Stampfla, „Biłek” Iwaszkiewicza), w: Potrzeba sacrum. Literatura polska okresu PRL-u, pod red. M. Ołdakowskiej-Kuflowej, Lublin 2012, s. 415-440.

Wokół Ojczyma Józefa Narzymskiego, czyli o trudnym polskim rachunku sumienia, „Literacje” 2013, nr 1/ 28/, s. 32-44.

Książka o starej kobiecie. Próba analizy. Szkic, w: Stanisław Brzozowski. Powroty, red. D. Trześniowski, Radom 2013, s. 159-185.

Codzienność kresowa utrwalona w pamięci, czyli „Szczenięce lata” Malchiora Wańkowicza, w: Pogranicza, Kresy, Wschód a idee Europy, red. A. Janicka, G. Kowalski, Ł.  Zabielski, Białystok 2013, s. 467-490.

Dzieje Józefa w komediowym ujęciu Włodzimierza Perzyńskiego, w: Biblia w literaturze polskiej: Romantyzm — Pozytywizm — Młoda Polska, Cz. 2, Stary Testament, red. E. Jakiel i J. Mosakowski,  Gdańsk 2014, s. 79-101.

„Omyłka”, czyli Bolesława Prusa rozrachunki z rokiem 1863, „Niepodległość i Pamięć”, 2014, r. XXI, nr 1-2 (45-46), s. 263-292.

Rzecz o niemożliwym dialogu kultur — świat bizantyjski i świat rzymski w czasie pierwszej wyprawy krzyżowej („Count Robert of Paris” Waltera Scotta w kontekście „Aleksjady” Anny Komneny), w: Tradycje bizantyjskie. Romantyzm i inne epoki, red. E.  Kasperski, O.  Krysowski, Warszawa 2014, s. 165-183.

Pytanie o zbawienie świata i człowieka — „Ecce homo” Ewy Szelburg-Zarembiny. Dawny teatr na nowo odczytany, w: Dramat i teatr religijny. Wyróżniki i paradygmaty, red. W.  Karczmarek, i J. Michalczuk, Lublin 2014, 259-284.

Narodowe rekolekcje i rozrachunki, czyli literatura polska wobec I wojny światowej. Wybór, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego. Seria Scripta Humana”, t. 2, red. D. Kulczycka  i R. Sztyber, Zielona Góra 2014, s. 103-136

W cieniu apokalipsy, czyli „Niebo w płomieniach” Jana Parandowskiego, w: Przekleństwo i harmonia nieskończonego. Z zagadnień literatury Młodej Polski i epok późniejszych, red. K. Badowska, Łódź 2014, s. 156-178.

Lekcja wiary i patriotyzmu w poematach św. Arcybiskupa Zygmunta Szczęsnego Felińskiego „Praksedzie” oraz „Oskarze i Wandzie”, „Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie” 2014, nr 10, s. 159-190.

Wojna jako obłęd świata. Rozważania po lekturze „Klucza przepaści” Andrzeja Struga w: Andrzej Strug. Dzieło i czasy, red. A.  Kargol, Warszawa 2014, s. 169 ? 196.

„Oko proroka”, czyli Hanusz Bystry i jego przygody. Lektura w kontekście „Tajemnic Paryża”, w: Eugeniusz Sue. Życie — twórczość — recepcja, red. D. Kulczycka i A. Narolska, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego. Seria Scripta Humana”, t. 3, Zielona Góra 2014, s. 225-244.

Stanisław Vincenz czyta „Madonnę Busowiską” Władysława Łozińskiego, czyli o filozofii lektury, „Kijowskie Studia Polonistyczne”, t. XIX, Kijów 2012, s. 51-59.

Marian Szyjkowski. Zapomniany historyk literatury i komparatysta, w: Historie literatury polskiej 1864-1914, red. U.  Kowalczuk i Ł. Książyk, Warszawa 2015, s. 110-116.

Wobec fatalizmu Losu (Stanisław Wyspiański Klątwa — John Millington Synge Jeźdźcy do morza). Szkic, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 1916, 3 (33), s. 255-278.

„Cicha” bohaterka opowiadania „Trzy czerwone róże” Jana Józefa Szczepańskiego, w: Od Lema do Sienkiewicza (z Ingardenem w tle), red. M. Cyzman, A. Skubaczewska-Pniewska i D. Brzostek, Toruń 2017, s. 413-434.

Kwestia „rusińska” (ukraińska) w wybranych powieściach Tomasza Teodora Jeża w kontekście literatury kresowej II połowy XIX w., w: Polskie życie kulturalno-literackie od 1864 roku na ziemiach obecnej Ukrainy, red. M.  Kufel, Lublin 2017, s.215-274.

Powroty do dzieciństwa, czyli o nostalgicznej podróży w czasie w poezji Juliana Tuwima (na wybranych przykładach), w: Julian Tuwim. Tradycja — recepcja — perspektywy badawcze, red. E.  Gorlewska, M. Jurkowska, K. Korotkich, Białystok 2017, s. 173-202.

Etos obowiązku i poświęcenia. Powstanie styczniowe w twórczości Marii Konopnickiej, „Niepodległość i Pamięć” 2018,  r. XXV, nr 1 (61), s. 49-70.

Bolesne karty z dziejów Ukrainy. „Hryhor serdeczny” Tomasza Teodora Jeża, „Teka Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych. Oddział PAN W Lublinie. Commission of Polish-Ukrainian Cultural Ties”, t. XII, s. 63-74.

Stanisława Witkiewicza marzenia o Niepodległej, „Litteraria Copernicana” 2018, nr 1(25), s. 17-37.

Problem relacji rozum–wiara wWyprawie do ziemi Moryja. NoweliKarola Ludwika Konińskiego,  „Litteraria Copernicana” 2019,  t.34,  nr 3,  s. 65-78

A tu rzeczywistość skrzeczy….”, czyli „Na marne” i „Z dobrego serca” Lucjana Rydla,

„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 2019, nr 284  z.  19, s. 107-114.

Walka o godność małżeństwa, czyli „Jeden dzień” Adama Krechowieckiego, „Kwartalnik Opolski” 2019, nr 2, t. LXV, s.  87-100.

Jędrzeja Cierniaka idea monumentalnego teatru ludowego, [w:] Polska krytyka teatralna XX wieku. Sylwetki krytyków. Wybrane problemy, red. Monika Gabryś-Sławińska, Lublin 2019, s. 161-172.

Straszny jest ten świat, czyli „Wilki w nocy” Tadeusza Rittnera, [w:] Śmiech i strach w literaturze i sztuce przełomu XIX i XX wieku, red. Hanna Ratuszna, Maciej Kaźmierkiewicz i Agnieszka Łazicka, Toruń 2019, s. 143-158.

Józefa Kotarbińskiego głos w dyskusji o teatrze ludowym. Przyczynek do dziejów teatru polskiego w XIX w., [w:]  Józef  Kotarbiński. Życie i dzieło. Wybrane zagadnienia,  red. Monika Gabryś-Sławińska,  Lublin 2020, s.11-29.

 „Znacie? Znamy. A więc posłuchajcie”, czyli Aleksandra Fredry postrzeganie rzeczywistości. Kilka uwag o późnej twórczości komediopisarza, [w:] Sztaluga i pióro. Księga jubileuszowa ku czci profesora Wacława Pyczka,  red.  Wojciech Kruszewski, Lublin 2020, s. 261-281.

Poetyckie obrazy Beskidu w misteriach balladowych Emila Zegadłowicza, [w:] Okolice Zegadłowicza, red. Henryk Czubała, Włodzimierz Próchnicki i Katarzyna Wądolny-Tatar, Kraków 2020, s. 29-52.

Surowe piękno i tajemnice Polesia w prozie Franciszka Wysłołucha [w:] Język, literatura i kultura Białorusi na przestrzeni wieków, red. M. Chaustowicz i R.  Kaleta,  Warszawa 2020, s. 143-159.

Obraz wojny polsko-bolszewickiej w literaturze polskiej. Rekonesans, [w:] Triumf 1920. Obraz i pamięć ,  koncepcja publikacji i red. naukowa  J. Miziołek, J. M. Sosnowska,  Warszawa 2020,  s. 183-215.

Stefan Żeromski: koncepcje narracji dendrologicznych, Zarys problematyki, „Annales Universtatis Paedagogicae Cracoviensis, 2020, nr 4,  s. 119-140.

Biblijna historia raju czytana a rebours. „MirandaAntoniego Langego i „EdenStanisława Lema, [w:]  Stanisław Lem. Fantastyka naukowa i fikcje nauki, red. Dorota Heck,  Warszawa 2021,  s. 105-126.

„Wiary a zwyciężym”. Rozważania po lekturze Kordeckiego Józefa Ignacego Kraszewskiego [w:] „Tam Twoje serce”, kędy skarb przebywa. Jasna Góra – skarbiec kultury polskiej i europejskiej,  red. Agnieszka Czajkowska, Ewelina Mika, Częstochowa 2021, s. 279-304.

W słowiańskim świecie dramatów Feliksa Płażka, [w:] Dramat słowiański. Próba zbliżenia, przekroje, (re)konstrukcje i (re)lektury, red. Maria Jolanta Olszewska, Karol Samsel, Agnieszka Skórzewska-Skowron, Warszawa 2021,  s. 225-251.

 „Niespodzianka. Prawdziwe zdarzenie w czterech aktach” Karola Huberta Rostworowskiego, czyli opowiedziana na nowo historia Niobe i Medei, „Język-Szkoła-Religia” 2021,  t, 16, s.125-139.

Narodowy geniusz, czyli portret Fryderyka Chopina w „Ostatnim koncercie” Stanisławy Fleszarowej-Muskat, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2021, nr 41, s. 301-326.

Historyk w podróży, czyli Adolfa Pawińskiego wędrówki po Półwyspie Iberyjskim, (Hiszpania. Listy z podróży),  „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 2021, nr 21,  s. 147-166.

Adama Łady-Cybulskiego ekspresje młodowiedeńskie. Przyczynek do dziejów recepcji   literatury austriackiej w Polsce u schyłku XIX w., „Wiek XIX. Modernizm Polski. Modernizm Austriacki” 2021, r. XIV,  s. 211-227.

 Artysta zdradzony i zawiedziony. Portret  Aleksandra Puszkina wMaskaradzie”  Jarosława Iwaszkiewicza,  „Przegląd Humanistyczny” 2021, nr 4 (475), s. 7-22.

Podróż do piekła. O Drabinie Jakubowej albo Podróży Władysława Terleckiego, w:  Historia i logos,. Szkice o twórczości Władysława Lecha Terleckiego, red. M. Kisiela, Joanny Warońskiej-Gęsiarz i E. Wróbel, Kraków 2022, s. 65-89.

W pułapce wspomnień i pamięci. „Dom kobiet. Zofii Nałkowskiej, „Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska. Filologiae” 2022, nr 2 (40), s. 81-94.

Wokół poematów dramatycznych Franciszka Lasockiego . Rozważania po lekturzePrzed wybuchem”, „Całopalenia”, „Po klęsce”, „Litteraria Copernicana”.  Poemat dramatyczny,  red, M. J. Olszewska i K. Samsel,  2022,  nr 3 (43), s. 35-52.

Normandia Marii Konopnickiej i Marcela Prousta z malarstwem impresjonistycznym w tle, w: Konopnicka – raz jeszcze, red. M. J. Olszewska, Warszawa 2022, s. 295-309.

Suočavanje sa zlom. Tragedije Stanisława Wyspiańskog Kletva i Suci, „Književna Smotra” 2022, nr 206 (4), s. 151-155.

Zakład

Zakład Literatury i Kultury II Połowy XIX w.

Funkcje

Z-ca Kierownika Pracowni Historii Dramatu 1864-1939

Opiekun Interdyscyplinarnego  Koła  Naukowego  Języka Literatury „Solilokwium”


Skip to content