bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler
redbullholdenracing.com haberanadolu.org
deneme bonusu veren siteler https://denemebonususiteler.com/
bonus bonus veren
betpas giriş
istanbul escort fatih escort sisli escort bakirkoy escort kadikoy escort atakoy escort umraniye escort atasehir escort istanbul escort mecidiyekoy escort
pendik escort
maltepe escort
kurtköy escort
tuzla escort
gebze escort
bostancı escort
Ümraniye escort
beykoz escort
çekmeköy escort
sancaktepe escort
gaziantep escort gaziantep escort gaziantep escort

Kalkowska. Biogeografia

Anna Dżabagina

słowo / obraz terytoria

Gdańsk 2021

Informacje ogólne

Książka jest pierwszą biografią Eleonory Kalkowskiej, polsko-niemieckiej modernistycznej dramatopisarki, poetki i prozaiczki. Jest jednocześnie pierwszą monografią całokształtu jej  wielojęzycznej, zróżnicowanej, w dużej mierze ukrytej w archiwach twórczości. Do tej pory Kalkowska funkcjonowała jedynie na marginesach historycznoliterackich narracji, wyłącznie jako autorka paru niemieckojęzycznych dramatów z nurtu politycznego, lewicowego Zeittheater. Niniejsza monografia ukazuje Kalkowską – czyli autorkę wielu języków, pogranicza kultur, nieustannie migrującej przez kolejne „centra” i „peryferie” modernistycznej produkcji, nie cofającą się przed śmiałym przekraczaniem granic geograficznych, politycznych, obyczajowych – z dużo szerszej perspektywy. Materiały wydobyte z archiwów – zarówno zbiorów instytucjonalnych (Berlina, Marbach, Wiednia, Moskwy, Kopenhagi, Warszawy), jak i prywatnych (pochodzących ze zbiorów prof. Tomasza Szaroty, wnuka pisarki) – umożliwiły Dżabaginie nakreślenie szczegółowego, intymnego portretu Kalkowskiej, a także ukazanie autorki „Doniesień drobnych” jako ważnej aktorki sieci transnarodowego modernizmu.
Monografia jest podzielona na trzy części, których granice odsyłają zarazem do cezur historycznych, jak i biograficznych. Część pierwsza (1883-1918) dotyczy okresu dobrowolnych przemieszczeń i nomadycznych poszukiwań, w którym pisarkę napędza ciekawość i pragnienie odnalezienia swojego miejsca zarówno na mapie, jak i w obszarze artystycznej ekspresji. Pierwsze rozdziały opowiadają o wielokulturowym i wielojęzycznym wychowaniu, które pisarka otrzymała w Warszawie, Petersburgu i Breslau; konsekwencjach (zarazem artystycznych, jak i biograficznych) jej studiów w „młodopolskim” Paryżu w kręgach lewicującej, studenckiej polonii; polskojęzycznym debiucie z 1904 roku (pokazanym między innymi przez pryzmat Nietzscheańskiej filozofii życia oraz emancypacyjnych dążeń i dylematów „Nowej Kobiety”). Kolejne dotyczą okresu Wielkiej Wojny i rozdarcia Kalkowskiej pomiędzy rolą „agentki sprawy polskiej” na obczyźnie, a marzeniem o dołączeniu do „światowej republiki literatury”. Opowiadają również o głośnym feministyczno-pacyfistycznym poetyckim manifeście pisarki, czyli „Der Rauch des Opfers” z 1916 roku. W części drugiej (1918-1933) Dżabagina podejmuje opowieść na temat wyjątkowego w biografii Kalkowskiej momentu zakorzenienia i rozkwitu, którego pisarka doświadczyła w weimarskim Berlinie. Rozdział pierwszy opowiada o możliwościach, które kosmopolityczna, awangardowa, wyemancypowana stolica Niemiec oferowała pisarce, w kontekście własnej tożsamości nazywającej siebie „ucieleśnionym skrawkiem Paneuropy”. Opowiada również o środowiskach i sieciach, w których funkcjonowała – na mapie konstelacji Kalkowskiej pojawiają się takie osoby jak Emma Goldman, Erwin Piscator, Alfred Kerr, Heinrich Mann, Karin Michaëlis czy Gabriele Münter. W części drugiej przedstawione są starania autorki „Głodu życia”, by z dramatopisarki in spe stać się autorką sceniczną, a także nabierająca coraz szybszego tempa kariera literacka, której punktem zwrotnym była „Sprawa Jakubowskiego” wystawiona w 1929 roku na deskach Volksbüne (grana następnie także Warszawie, Toruniu, Lwowie). Już parę lat później Kalkowska była wymieniana przez publicystów wśród najważniejszych dramatopisarek Republiki Weimarskiej, tuż obok Else Lasker-Schüler czy Christy Winsloe. Opowieść o osobistym sukcesie pisarki jest jednocześnie opowieścią o coraz bardziej pogłębiającej się zapaści społeczno-politycznej: po dojściu NSDAP do władzy sztuki Kalkowskiej zostają zakazane, a sama pisarka zmuszona jest do ucieczki. Część trzecia (1933-1937) odsyła do doświadczenia wygnania, ucieczki i utraty – ostatnie lata swojego życia pisarka spędziła pomiędzy tysiącami innych wygnańców, którzy w późniejszej historii literatury zostali nazwani formacją „modernizmu uchodźczego”. Próbując odnaleźć swoje miejsce w uchodźczym Paryżu, a następnie w „weimarskim” Londynie (gdzie współpracowała z BBC, a jej sztuki były tłumaczone na język angielski i wystawiane na West Endzie), nie przestawała tworzyć pomimo pogarszającej się coraz bardziej sytuacji egzystencjalnej. Wielokulturowa tożsamość pisarki, doskonale realizująca się w weimarskim Berlinie, w sytuacji pozbawienia tej lokalnej afiliacji i w stanie wymuszonej dyslokacji stała się dodatkowym obciążeniem: na wygnaniu Kalkowska okazała się za mało „niemiecka”, by odnaleźć się w kręgach uchodźców z III Rzeszy, a zarazem nie wystarczająco „polska”, by uzyskać wsparcie ze strony polskiej ambasady w Londynie. Paradoksalnie okres wygnania był jednocześnie okresem twórczego rozkwitu, o czym świadczy ostatnia ukończona przez Kalkowską sztuka, czyli francuskojęzyczne „L’arc de Triomphe”, którego interpretacja domyka część trzecią.
W zaproponowanej w monografii biogeograficznej optyce Kalkowska staje się przewodniczką po burzliwych, przesyconych nadzieją, niepokojem i grozą pierwszych dekadach XX wieku. Narracja poświęcona jej twórczości i biografii stanowi jednocześnie narrację o gwałtownie zmieniającej rzeczywistości. Jest także świadectwem twórczego oporu, odwagi i zaangażowania: czy to oporu wobec faszyzmu i narastających nacjonalizmów, czy bezkompromisowego sprzeciwu wobec wojny, kary śmierci, cenzury artystycznej, czy też wsparcia feministycznych emancypacyjnych dążeń. Główne inspiracje metodologiczne i ramy teoretyczne zostały zaczerpnięte z badań nad modernizmem transnarodowym, modernizmem uchodźczym (exile studies) i feminizmu umiejscawiania.
Monografia powstawała w ramach projektu „Diamentowy Grant” MNiSW, realizowanego w latach 2014-2018 pod opieką dr hab. Leny Magnone w Zakładzie Literatury i Kultury II Połowy XIX Wieku ILP UW, oraz stypendium doktorskiego „Etiuda” NCN.

Adres książki na stronie wydawnictwa


Skip to content