bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler
redbullholdenracing.com haberanadolu.org
deneme bonusu veren siteler https://denemebonususiteler.com/
bonus bonus veren
betpas giriş
istanbul escort fatih escort sisli escort bakirkoy escort kadikoy escort atakoy escort umraniye escort atasehir escort istanbul escort mecidiyekoy escort
pendik escort
maltepe escort
kurtköy escort
tuzla escort
gebze escort
bostancı escort
Ümraniye escort
beykoz escort
çekmeköy escort
sancaktepe escort
gaziantep escort gaziantep escort gaziantep escort

Cyfrowa semiopoetyka

Ewa Szczęsna

Wydawnictwo IBL PAN

Warszawa 2018

Informacje ogólne

Ewa Szczęsna dowodzi tezy, że budowa znaku nie jest identyczna w przypadku różnych jego medialnych reprezentacji, ale modelowana technologicznie, co sprawia, że znak cyfrowy nie mieści się w dotychczasowych modelach budowy znaku zaproponowanych przez de Saussure’a i Peirce’a.

Zdaniem autorki monografii znak cyfrowy jest strukturą dwupoziomową, ponieważ ma reprezentację na poziomie użytkowania i programowania, oraz wieloaspektową. Nowa budowa i funkcje znaku cyfrowego wyznaczają nowy sposób istnienia warstwy przedstawień tekstu (Rozdział 4), jego poziomu znaczeniowego i komunikacyjnego (Rozdział 5). Strategiami znaczeniotwórczymi w literaturze i szerzej sztuce cyfrowej są: atomizacja, kinetyzacja, modelowanie (Rozdział 6). Literackie środki artystyczne w niespotykanym dotychczas wymiarze angażują, poza semantyką słowa, jego wymiar semiotyczny: zmianę kształtu, przekształcenia barwy, brzmienia, wielkości, przetworzenia na oczach odbiorcy – a więc ruch oraz dźwięk. Warstwa przedstawień słowa staje się przestrzenna i cielesna, a konstytutywnym składnikiem figur są działania użytkownika. Kinetyczne, transsemiotyczne, interaktywne figury i szerzej struktury tekstowe tworzące literaturę cyfrową pokazują, że literackość zadomawia się w ruchomej tkance semiotycznej tekstu i działaniach użytkownika.

W „Cyfrowej semiopoetyce” zostają nazwane i opisane nowe figury poetyckie, nieobecne w literaturze papierowej, które zostają wydobyte z analizy hipertekstów literackich. Są to figury semiotyczne – w szczególności figury ruchu, do których zaliczają się: redukcja, adiekcja, permutacja, transformacja oraz interaktywne (np. kumulacja). Poza figurami semiotycznymi charakterystyce poddane zostają figury sprawcze oraz przesunięcia, jakie dokonują się w sposobie istnienia zastanych figur – tu zwłaszcza metafory angażującej słowo, ruch, dźwięk, obraz i działanie (metafory interaktywne), ale także inwersji, która staje się problematyczna wobec istnienia wielu równoprawnych porządków tekstu. Rozprawa dowodzi, że znaczenia literackie (i nie tylko literackie) w środowisku cyfrowym kształtowane są w interakcji semantyki słowa (tu także zawartości fabularnej utworu literackiego) i semantyki jego warstwy przedstawień.

Transsemiotyczność, sprawczość, angażowanie cielesności odbiorcy są także własnością cyfrowej reprezentacji narracji. Cyfrowa semiopoetyka dowodzi figuracyjności narracji, stawia tezę o implikacji jako figurze znajdującej się u podstaw myślenia narracyjnego. Linkowa struktura hipertekstu oraz formuła odbiorcy jako użytkownika przeprowadzającego działania na tekście, inicjują nowy typ narracji – narrację alternatywną i narrację sprawczą. Analiza utworów narracyjnych w środowisku cyfrowym wskazuje na wzrost znaczenia narracji interpretacyjnej, związków dorozumianych i oczekiwania odbiorczego. Ważnym czynnikiem kształtowania znaczeń jest ruchomy kontekst wewnątrztekstowy, który uczestniczy w tworzeniu narracji wielowariantywnej.

Rozdziały o przemodelowaniach w sferze znaku i tekstu dowodzą, że nie da się dłużej mówić o poetyce cyfrowego tekstu bez uwzględnienia semiotyki oraz sprawczości. Zaangażowanie ruchomej tekstury oraz działań użytkownika w kształtowanie znaczeń tekstowych staje się podstawą do zainicjowania nowej dziedziny badań humanistycznych – semiopoetyki.

Monografia podejmuje też badania nad dyskursywnością cyfrową w odniesieniu przede wszystkim do dyskursu sztuki, edukacji i nauk humanistycznych (Rozdział 7). Ukazuje parafrazę jako jedną z podstawowych strategii działań dyskursywnych. Charakterystyce poddane też zostały nowe formy tekstowe – makroteksty, czyli teksty nadbudowane nad pojedynczym tekstem, tworzone w interakcji wielu tekstów, często charakteryzujących się odmienną organizacją znakową, reprezentujących różne porządki medialne i dyskursywne.

Analiza tekstu w cyfrowej sytuacji komunikacyjnej pozwoliła ukazać remediację i transdyskursywność jako sposoby kształtowania dyskursywności i medialności cyfrowej. Pozwoliła też opisać mechanizmy perswazji w środowisku cyfrowym – formy perswazji zapośredniczonej, jakie wykorzystywane są na uniwersyteckich platformach edukacyjnych oraz ich wpływ na dyskurs kształcenia.

Zaprezentowane wyżej treści zawarte w części drugiej zostały poprzedzone próbą określenia tego, co leży u podstaw tak istotnych zmian w sferze znaku, tekstu i dyskursu, a zatem zmian kulturowych. Chodzi tu mianowicie o fenomenologię i epistemologię cyfrowości (Rozdział 1). W części tej – bardziej filozoficzno-kulturoznawczej niż semiotyczno-poetologicznej, zawarte zostają rozważania o statusie techniki oraz technologii, ich wpływie na sferę estetyki i kreowanie znaczeń artystycznych; na sposób konstruowania tekstów i posługiwanie się nimi w środowisku cyfrowym. Analizie poddane zostają program komputerowy, link oraz interfejs jako narzędzia nowego sposobu kształtowania tekstu i dyskursu a w konsekwencji – kultury.


Skip to content