bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler
redbullholdenracing.com haberanadolu.org
deneme bonusu veren siteler https://denemebonususiteler.com/
bonus bonus veren
betpas giriş
istanbul escort fatih escort sisli escort bakirkoy escort kadikoy escort atakoy escort umraniye escort atasehir escort istanbul escort mecidiyekoy escort
pendik escort
maltepe escort
kurtköy escort
tuzla escort
gebze escort
bostancı escort
Ümraniye escort
beykoz escort
çekmeköy escort
sancaktepe escort
kartal escort
maltepeokul
üsküdar escort
pendik escort
sultanbeyli escort
gaziantep escort gaziantep escort gaziantep escort
deneme bonusu deneme bonusu veren siteler
бишкек проститутки
Anna Wietecha

dr

Anna Wietecha

Zainteresowania naukowe

Dr Anna Wietecha specjalizowała się w badaniach nad literaturą polską drugiej połowy XIX wieku i literaturą popularną, a w szczególności nad początkami polskiej powieści kryminalnej. Jej zainteresowania ogniskowały się też wokół problemu tolerancji w kulturze, disability studiesoraz percepcji i reprezentacji rzeczywistości w dziele literackim. Zmarła w 2021 roku.

Książki

Książki autorskie

A. Wietecha, Sięgnąć poza wzrok. Doświadczenia percepcyjne w krótkich formach prozatorskich Bolesława Prusa. Teksty i konteksty, Warszawa 2015.

Książki pod redakcją

  1. Polska literatura wysoka i popularna lat 1864-1918. Dialogi i inspiracje, red. I. Koczkodaj, K. Lesicz i A. Wietecha, Warszawa 2011.
  2. Wymiary tolerancji w literaturze lat 1864-1914, red. M. Kłosińska, A. Kowalczyk, M. Leśniewska, I. Poniatowska i A. Wietecha, Warszawa 2017.

Wybrane artykuły

Metafora malarska w polskiej krytyce literackiej w latach 1864-1918. Rekonesans[w:] Dyskursy krytycznoliterackie 1764-1918. Wokół Słownika polskiej krytyki literackiej, red. G. Borkowska i M. Rudkowska, Warszawa 2010, s. 192-208.

Prusowska podróż w krainy literatury popularnej, czyli ślady „tej trzeciej” w Pałacu i ruderze [w:] Polska literatura wysoka i popularna lat 1864-1918. Dialogi i inspiracje, red. I. Koczkodaj, K. Lesicz-Stanisławska i A. Wietecha, Warszawa 2011, s. 27-37.

Tropem drobnych śladów — społeczność żydowska w antycznych powieściach końca XIX wieku [w:] Literatura polsko-żydowska. Studia i szkice, red. E. Prokop-Janiec i S. Żurek, Kraków 2011, s. 325-336.

Miraże poznania. Z legend dawnego Egiptu Bolesława Prusa jako parabola o władzy, czasie i śmierci [w:] Władca, władza. Literackie doświadczenia Europejczyków. Wiek XX i XXI, red. M. Poradecki, przy współudziale M. Szymor-Rólczak, Łódź 2011, s. 33-42.

U wrót poznania. Wielki Elizy Orzeszkowej jako głos w dyskusji nowelistów pozytywizmu o muzyce i jej właściwościach [w:] Sekrety Orzeszkowej, red. G. Borkowska, M. Rudkowska i I. Wiśniewska, Warszawa 2012, s. 338-351.

The Picture of Jewish community in Mirtala by Eliza Orzeszkowa. Its features and associations, „Literacje” 2012 nr 4 Zęby, s. 116-119.

O płynnej formie realizmu, czyli rzemiosło człowieczeństwa w ŚnieBolesława Prusa [w:] Realiści, realizm, realność. W stulecie śmierci Bolesława Prusa, red. D. Osiński, E. Paczoska i B. Szleszyński, Warszawa 2013, s. 189-208.

Pod kątem przeszłości i przyszłości — filtrowanie historii zbiorowej i jednostkowej przez pryzmat ludzkiego ciała w noweliBędzie wojnaMarii Konopnickiej, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, rok VI (XLVIII), 2013, nr Archeologia i futurologia wyobraźni, s. 131-148.

Ksiądz Inocenty Grdyka na ścieżkach wiary i niewiary w noweli Adolfa Dygasińskiego Świat i ślepa dziewczyna [w:] Postać księdza w literaturze, red. G. Głąb i S. Radziszewski, Radom 2014, s. 53-72.

Logika spojrzenia w Ogrodzie Saskim Bolesława Prusa, „Napis”, seria XX, 2014, nr: W soczewce. Wybrane aspekty wizualności w kulturze XIX wieku, s. 121-137.

Modyfikacje realności w Dziwnej historiiBolesława Prusa, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” nr 173, „Studia Historicolitteraria” XIV, Kraków 2014, s. 32-48.

Bohaterowie na przełęczy czasu w Ogniwach Elizy Orzeszkowej [w:] Kategorie kultury. Czas, red. M. Bator, M. Krzysztofik i Z. Trzaskowski, Kielce 2015, s. 559-568.

Aktualizacja Quo vadis Henryka Sienkiewicza w XXI wieku, czyli Quo vadis III tysiąclecie Martina Abrama. Kilka scen z życia postaci zapożyczonych i nowych [w:] Antyk w zwierciadle literatury i kultury popularnej, red. K. Dominas, R. Dymczyk i A. Mikołajczak, Poznań 2015, s. 68-81.

Odpoznawanie życia w Organiście z Ponikły Henryka Sienkiewicza [w:] Ut pictura poesis. Wokół korespondencji sztuk, red. P. Rosiński i Z. Trzaskowski, Kielce 2015, s. 373-392.

Magdalena Brzeska jako geniusz uczucia, czyli o lekcjach empatii w Emancypantkach Bolesława Prusa [w:] Tożsamość kobiet w Polsce. Interpretacje, t. 1, Od czasów najdawniejszych do XIX wieku, red. I. Maciejewska, Olsztyn 2016, s. 239-246.

Czego nie widać w lustrze, czyli o przekraczaniu ciemności w Katarynce Bolesława Prusa, „Pamiętnik Literacki” 2016, z. 3, s. 119-137.

Świat dziecka w Przygodzie Stasia Bolesława Prusa [w:] Dziecko. Literatura, sztuka, język, red. R. Starz, Kielce 2016, s. 215-224.

Świat zwierząt i roślin uwikłany w świat ludzi w Emancypantkach Bolesława Prusa [w:] Zielona historia literatury, t. 2, Ekomodernizmy, red. D. Piechota i A. Trześniewska, Lublin 2016, s. 45-53.

(Nie)inspiracje myślą Williama Jamesa w Wędrówce po ziemi i niebie Bolesława Prusa [w:] Wiktorianie nad Tamizą i nad Wisłą, red. E. Paczoska i A. Budrewicz, Warszawa 2016, s. 398-412.

Traktat pokojowy Jana Blocha – profecja i pacyfizm[w:] Między pamięcią a projektem przyszłości. Doświadczenie historii w literaturze polskiej lat 1914-1918, red. D. Kielak, M. Makowska i J. Niewiarowska, Warszawa 2016, s. 199-210.

Prus i inni jako kolekcjonerzy detali, czyli epizod z historii noweli [w:] Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku, red. J. Lekan-Mrzewka i B. Obsulewicz-Niewińska, Lublin 2016, s. 309-328.

Obszary obcości w Śmierci Ignacego Dąbrowskiego [w:] Wymiary tolerancji w literaturze lat 1864-1914, red. M. Kłosińska, A. Kowalczyk, M. Leśniewska, I. Poniatowska i A. Wietecha, Warszawa 2017, s. 221-234.


Skip to content