bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler
redbullholdenracing.com haberanadolu.org
deneme bonusu veren siteler https://denemebonususiteler.com/
bonus bonus veren
betpas giriş
istanbul escort fatih escort sisli escort bakirkoy escort kadikoy escort atakoy escort umraniye escort atasehir escort istanbul escort mecidiyekoy escort
pendik escort
maltepe escort
kurtköy escort
tuzla escort
gebze escort
bostancı escort
Ümraniye escort
beykoz escort
çekmeköy escort
sancaktepe escort
kartal escort
maltepeokul
üsküdar escort
pendik escort
sultanbeyli escort
gaziantep escort gaziantep escort gaziantep escort
deneme bonusu deneme bonusu veren siteler
бишкек проститутки
https://www.fapjunk.com
tuzla masaj salonu

(Post)zależnościowe rezyliencje. Reprezentacje wyzwalania się  z przemocy w literaturze i kulturze

Gdańsk, 20-21 X 2025

Informacje ogólne

Ostatnie dekady nie szczędziły mieszkańcom i mieszkankom Europy Środkowej i Wschodniej wielu traumatycznych doświadczeń: wojna światowa, lata komunizmu, okres transformacji ustrojowej, cywilizacyjne przyśpieszenie, czy niedawna pandemia oraz wojna w Ukrainie. Wydarzenia te nakładają się na wciąż trwającą pracę traumy związaną z dawniejszymi przeżyciami: wielowiekową przemocą wynikającą z nierówności społecznych, zaborami, powstaniami, kolejnymi falami emigracji i demograficznych przemian.

Żyją wciąż przedstawiciele pokoleń pamiętających wojnę czy komunizm. Skutki opresji dziedziczą także ich dzieci i wnuki. Mniej lub bardziej świadomie zmagają się z szerokim spektrum zachowań, emocji i stanów umysłu typowych dla społeczności, która przez dekady i wieki doznawała krzywd, a na opowieściach o nich zbudowała znaczący rdzeń swojej tożsamości. Warunkuje to postawy młodych, reprodukujących część zachowań rodziców lub dziadków – często dla nich niejasnych (np. kompleks ofiary, frustracja, bezradność, pesymizm czy neurotyczność). Jednocześnie kolejne pokolenia próbują przepracowywać traumę i budować nowe zasoby psychospołeczne pozwalające mierzyć się z przyszłymi kryzysami. Reakcje na przemoc wyrażały bowiem także różnorodne strategie i przejawy psychicznej odporności i leczenia zranień. Takie właśnie rezylientne postawy i zachowania jednostek i grup stanowią przedmiot naszego zainteresowania.

Proponujemy odróżnić rezyliencję od mechanizmów obronnych, jako reakcję sygnalizującą powrót do siły i psychicznej integralności. Dodajmy, że rezyliencja może ujawniać się nie tylko po doznanej przemocy/krzywdzie, lecz także w czasie jej trwania. Wytrzymałość psychiczna to bowiem zjawisko dynamiczne, określane jako sprężystość psychiki, która reaguje aktywnie i realistycznie na kryzys (K. Leppert).

Doznawanej przez jednostki i społeczeństwa przemocy często towarzyszy kryzys, który zapowiada konieczność ustanowienia nowego porządku. Chcemy więc zapytać, czy opowieści o rezyliencji osób/pokoleń mogą stwarzać szansę alternatywnej narracji tożsamościowej. Przy czym nie chodzi o to, by zakwestionować zasadność ponawiania opowieści o traumach historycznych regionu oraz ich konsekwencjach. Chodzi o dostrzeżenie i opisanie równoległych wobec narracji o traumie lub wyłaniających się z niej w postaci wysp i epizodów – narracji przesilenia, narracji rezylientnych. Byłyby one wyrazem odzyskiwania sprawczości, własnej wartości i poczucia bezpieczeństwa, a także nabywania nowych kompetencji. Jednocześnie nie oznaczają one snucia bezkrytycznie optymistycznych opowieści, a raczej komplikują traumatyczne fundamenty tożsamości, poszerzają je o inne aspekty. Wreszcie fikcjonalne i niefikcjonalne reprezentacje rezyliencji są raczej śladem i procesem, niż pewnikiem. Tym bardziej, że rezyliencja nie zawsze jest stałą cechą podmiotu (J. Asendorf), może uruchamiać się w danej sytuacji i kontekście. Kiedy? Jak? Dlaczego?

Propozycje zagadnień szczegółowych:

Ø Tematyzowanie prób rezylientnego wyzwalania się z przemocy w dziełach literackich oraz innych tekstach kultury.

Ø Mechanizmy obronne i strategie (auto)terapeutyczne bohaterek i bohaterów. Złość  oraz inne afekty – jako reakcja na traumę i potencjał rodzenia się sprawczości podmiotu.

Ø Lęk i nadwrażliwość jako „kulturowa norma regionu” (M. Bilewicz), próby przekraczania irracjonalnych zachowań i przekonań, teorii spiskowych, uprzedzeń.

Ø Praca „kompleksu wojennego” (S. Baley) oraz innych traum historycznych w ciałach i umysłach mieszkańców regionu Europy Środkowej i Wschodniej – szanse na wzrost posttraumatyczny.

Ø  Rezylientne reakcje na przemoc a różnice międzypokoleniowe (trauma świadków a traumy drugiego i trzeciego pokolenia)

Ø Terapeutyczna funkcja narratywizacji doświadczeń opresji; rezylientna funkcja sztuki, snów, podróżowania, kontaktu z przyrodą.

Ø Czynniki sprzyjające rezyliencji (wartości, więź, czynniki osobowościowe). Idee współpracy, dialogu, wspólnoty – jako sygnały rezyliencji / zdrowienia? Rezyliencja jako sprawczość nakierowana na przyszłość.

Ø Dydaktyka – szkolna i akademicka –  wobec dyskursu przemocy w literaturze oraz w innych tekstach kultury. Przemoc lektury i przeciwdziałanie jej.

Ø Projekty kultury polskiej / kultury regionu – poszukującej tożsamości alternatywnej wobec opowieści o przemocy

Data nadsyłania zgłoszeń konferencyjnych

Uprzejmie prosimy o przesyłanie zgłoszeń na konferencję do 1 czerwca 2025 roku. Formularz zgłoszeń w linku:

https://forms.office.com/pages/responsepage.aspx?id=7FC5suMenU2sXk3Z214Lc_rP_BAAKOdOnRsk3Aske0RUM0tKWlRKTE9SWEpZWjFTUEhZTzJWUFYwNi4u&route=shorturl

Opłata konferencyjna: 450 złotych (wniesiona do dnia 1 lipca 2025).

Kontakt do organizatorów

Komitet Organizacyjny:

dr hab. Magdalena Horodecka, prof. UG.,
dr hab. Maciej Michalski, prof. UG,
dr   Martyna Wielewska-Baka, dr Bartosz Dąbrowski,

sekretarz konferencji: mgr Paulina Sokólska

Współpraca: Nadbałtyckie Centrum Kultury

Kontakt: konferencja.rezyliencje@ug.edu.pl lub magdalena.horodecka@ug.edu.pl


Skip to content