Robert Birkholc

dr

Robert Birkholc

adiunkt

DYŻURY

piątek, 13.00–14.00, p. 6a

Zainteresowania naukowe

– narratologia

– komparatystyka intersemiotyczna

– badania z pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa

– krytyka mitograficzna

Książki autorskie:

R. Birkholc, Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie, Kraków 2019.

Książki pod redakcją:

Hitchcock. Teksty i parateksty, pod red. B. Pawłowskiej-Jądrzyk i R. Birkholca, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2021.

Wybrane artykuły:

R. Birkholc, Notatki filmowe Piera Paola Pasoliniego na tle literackiej i filmowej poetyki brulionu, “Załącznik Kulturoznawczy” 2021, nr 8, s. 107-140.

R. Birkholc,  Adaptacje hybryd. O reprezentacjach literackich gier z gatunkami w najnowszym kinie polskim (na przykładzie Pokotu i Ciemno, prawie noc), “Tekstualia” 2021, nr 3 (66), s. 99-116.

R. Birkholc, Narracja i fokalizacja zmysłowa w «Pod Mocnym Aniołem» Wojciecha Smarzowskiego. O adaptacji powieści Jerzego Pilcha, “Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 111, s. 123-144.

R. Birkholc, (Auto)refleksyjność w «Tremie» Alfreda Hitchcocka. O adaptacji powieści Selwyna Jepsona, “Załącznik Kulturoznawczy” 2020, nr 7, s. 117-140.

R. Birkholc, Fokalizacja w literaturze i filmie. W poszukiwaniu wspólnej płaszczyzny badań, „Tekstualia” 2020, nr 1 (60), s. 93-112.

R. Birkholc, Na postmodernistycznej autostradzie. „Urodzeni mordercy” po latach, w: „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 107, s. 37-50.

R. Birkholc, Charlie Chaplin w modernizmie wernakularnym polskiego dwudziestolecia międzywojennego, [w:] „Tekstualia” 2019, nr 2 (57), s. 19-35.

R. Birkholc, Transakcentacje kulturowe w Dziecku Rosemary Agnieszki Holland, [w:] Rejony twórczej zmiany. Tekst. Adaptacja. Medialna re-kreacja, red. B. Pawłowska-Jądrzyk i K. Gołos-Dabrowska. Warszawa 2019, s. 185-206.

R. Birkholc, Podwójna perspektywa. Subiektywizacja zapośredniczona w filmie, [w:] „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2018, nr 4 (323), s. 68-77.

R. Birkholc, Między biedermeierem a grozą Holocaustu. Filmowa reprezentacja perspektywy nekrofila w Palaczu zwłok Juraja Herza, [w:] „Załącznik Kulturoznawczy” 2018, nr 5, s. 185-222.

R. Birkholc, Recepcja filmu Wesele Andrzeja Wajdy w Polsce, [w:] Wesele. Filmowa mandala, pod red. S. Kuśmierczyka, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2018.

R. Birkholc, Narracja subiektywna zapośredniczona jako filmowa „mowa pozornie zależna”, [w:] Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. red. E. Szczęsna, P. Kubiński, M. Leszczyński, Universitas, Kraków 2017, s. 327-339.

R. Birkholc, Cień, który męczy. Doświadczenie alienacji w Konformiście Bernardo Bertolucciego, [w:] Doświadczenie wewnętrzne bohatera w dziele filmowym, red. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2017, s. 65-117.

R.Birkholc, Recepcja filmu Faraon Jerzego Kawalerowicza w Polsce, [w:] Faraon. Poetyka filmu, red. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2016, s. 443-491.

R. Birkholc, Narracja subiektywna zapośredniczona. Wokół zagadnienia mowy pozornie zależnej w filmie, [w:] „Studia Europaea Gnesnensia” 2016, nr 14, s. 143-158.

R. Birkholc, Z punktu widzenia sekretarza KW, [w:] Filmowe oblicza historii, Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Łódź 2016, s. 41-47.

R. Birkholc, Wyprawa do Tary. Struktura podróży wewnętrznej bohatera w filmieStrategia pająka Bernardo Bertolucciego, [w:] Antropologia postaci w dziele filmowym, red. S. Kuśmierczyk, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2015, s. 31-81.

R. Birkholc, hasło Fokalizacja, [w:] Poetyka – dynamiczny podręcznik, https://poetyka.wordpress.com/fokalizacja/

R. Birkholc, Limin(oid)alność alla polacca – motywy inicjacyjne w Pannie Nikt, [w:] „Rocznik Komparatystyczny” 2014, nr 5, s 313-329.

 

 

 

 

 

 

Zakład

Zakład Komparatystyki

Skip to content
escort bayan gorukle escort
escort bayan gorukle escort bayan
escort bayan escort bayan escort bayan escort bayan escort bayan alanya escort antalya escort eskişehir escort mersin escort alanya escort bodrum escort havalimanı transfer
canlı bahis yap kaçak iddaa oyna illegal iddaa oyna illegal bahis siteleri illegal bahis oyna bahis siteleri