Celem studiów zebranych w tym tomie „Litteraria Copernicana” jest nie tylko dostarczenie cennych studiów przypadku wybranych poematów dramatycznych wieków XIX i XX, ale także sformułowanie przynajmniej ogólnej prototeorii poematu dramatycznego. I to jednak nie wyczerpuje obszaru zainteresowań redaktorów i autorów całości, dla których nie mniej istotny wydaje się namysł o charakterze komparatystyczno-interdyscyplinarnym, zwłaszcza z zakresu korespondencji sztuk na linii dramat–poemat–teatr oraz literatura–muzyka. Odrębnym celem tomu „Litteraria Copernicana” poświęconego poematowi dramatycznemu stało się porównanie jego cech strukturalnych, w tym gatunkowo-rodzajowych z cechami strukturalnymi określonych form muzycznych, ballady literackiej i muzycznej, a także kantaty poetyckiej: wymienione struktury interesują nas tutaj jako najbardziej instruktywne, syntetyczno-synkretyczne dążenia w aspekcie formy w obrębie literatury i muzyki. W przypadku teatralnych realizacji określonych form poematowo-dramatycznych frapowało nas, co w odniesieniu do poematu dramatycznego stawało się na scenie jego podstawową ideą inscenizacyjną, a także medium (łącznikiem) interpretacyjnym między odrębnymi koncepcjami utworu i spektaklu.

Do współtworzenia numeru zaprosiliśmy literaturoznawców, badaczy literatury XIX i XX wieku, teoretyków dramatu, a także muzykologów, teatrologów oraz komparatystów. Otrzymaliśmy w efekcie rozległe analizy przypadku, zbiór zarówno szkiców wąskodziedzinowych, jak i studia przekrojowe oraz syntezy w obrębie XIX- i XX-wiecznej praktyki poetycko-dramaturgicznej. Zależało nam tym samym na wzbudzeniu teoretycznej, historycznoliterackiej i interdyscyplinarnej dociekliwości wokół terminu przez lata pomijanego w badaniach nad dramatem i teatrem z szerokim zakresem oddziaływania na kształt poszukiwań formalnych w łonie dramaturgii pierwszej, drugiej połowy XIX wieku – i wieku następnego.

Więcej: https://apcz.umk.pl/LC/issue/view/2440

Spis treści

WSTĘP

Maria Jolanta Olszewska, Karol Samsel

Od redaktorów

 

STUDIA I ROZPRAWY

Karol Samsel

Romantyczny poemat dramatyczny. Europejska i polska linia rozwojowa gatunku. Próba szkicu problematyki

Jagoda Hernik Spalińska

Trzy podejścia sceniczne do „Beniowskiego” Słowackiego. Pieśń ujdzie cało?

Maria Jolanta Olszewska

Wokół poematów dramatycznych Franciszka Lasockiego. Rozważania po lekturze „Przed wybuchem”, „Całopalenia”, „Po klęsce”

Magda Nabiałek

Rozpad czy próba scalenia. Poetyczny dramat na przełomie XIX i XX wieku

Agnieszka Skórzewska-Skowron

Poemat dramatyczny w jednym akcie: poetycki strumień w zwięzłej formie. Ibsen – Leszczyński – Auden

Anna Podstawka

Poezja i scena. Wokół teatralnej recepcji młodopolskich poematów dramatycznych

Michał Zdunik

Ku dramatowi konkretnemu. Isou i następcy – perspektywy badań

MISTRZOWIE 

Ewa Hoffmann-Piotrowska

Romantyzm agoniczny, romantyzm koncyliarny. Kilka refleksji wokół pojęcia romantycznego paradygmatu

MATERIAŁY

Marek Dybizbański

Genetyczna i genologiczna płynność poematu dramatycznego o Sokratesie Teofila Lenartowicza

VARIA

Małgorzata Gamrat

Kiedy muzyka inspiruje poezję, a poezja muzykę. Kantata poetycka Jeana-Baptiste Rousseau i jej romantyczne reperkusje

Risa Matsuo

Aspekty dramatyzacji w balladach Fryderyka Chopina w odniesieniu do form romantycznej ballady literackiej

RECENZJE

Katarzyna Wyzińska

Dramat poetycki – wieloaspektowy ogląd zjawiska

 


blednący atrament Skip to content