Taktylność i kinetyczność

14-15.09 2020

Informacje ogólne

Zakład Komparatystyki oraz Pracownia Badań Instersemiotycznych i Intermedialnych Instytutu Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego mają zaszczyt zaprosić Państwa do uczestnictwa w drugim spotkaniu konferencyjnym w cyklu Poszerzanie poetyki, którego celem jest spojrzenie na poetykę jako na transdziedzinową  dyscyplinę humanistyki. Przewodnie pytania cyklu to: Co dzieje się w sferze struktur tekstowych i dyskursywnych w nieustannie zmieniającej się kulturze, jak nowe tendencje kulturowe zaznaczają w nich swą obecność? Co z modyfikacji struktur, zabiegów, strategii tekstowych, dyskursywnych  można wyczytać o reprezentujących je dziedzinach i zmianach, jakim podlegają w procesie rozwoju kultury?

Interesuje nas ujęcie zarówno synchroniczne, jak i diachroniczne – badanie struktur i strategii tekstowych oraz dyskursywnych w konfrontacji różnych dziedzin, ale i zmian zachodzących w dziejach poszczególnych dziedzin.

Hasłem wywoławczym tegorocznych obrad  organizowanych z powodu pandemii w formie zdalnej w dniach 14-15.09.2020 czynimy

Taktylność i kinetyczność

w szczególności zaś:

– udział dotyku i ruchu w kształtowaniu poetyki przekazu – figury ruchu, tekstowe reprezentacje doświadczenia dotyku w literaturze i innych sztukach;

– dotyk i/a dystans; ruch i/a bezruch w przestrzeni tekstu kultury jako nośniki znaczeń;

– ruch i dotyk a uwarunkowania semiotyczne tekstu sztuki; dotyk i ruch w przekładzie semiotycznym, semiotyczne interpretacje i reprezentacje dotyku i ruchu, medialno-dyskursywne uwarunkowania tekstowych przedstawień i reprezentacji ruchu i dotyku – np. dotyk i ruch w literaturze, filmie, teatrze, pantomimie, tańcu, malarstwie, rzeźbie, fotografii;

– doświadczenie dotyku i ruchu ujęte (oddane) słowem, dźwiękiem, obrazem – fokalizacja zmysłowa w różnosemiotycznych tekstach; dotyk i ruch niezapośredniczone medialnie;

– dotykowe i kinetyczne wrażenia odbiorcy w świetle zmysłowej teorii kina (sensuous theory) oraz koncepcji „kina jako skóry” i haptycznej wizualności; taktylność i kinetyczność jako kategorie opisu mediów, zarówno w teorii „klasycznej” (np. McLuhana, Deleuze’a), jak i najnowszej;

– widziane, słyszane, odczuwane, poznawane przez dotyk lub ruch u osób z niepełnosprawnością (np. niewidomych); dotyk i ruch w przestrzeni komunikacji międzyosobniczej;

– nowe techniki i media angażujące odbiorców taktylnie i kinetycznie (VR, kino „4D” , „5D”, itd.); kinetyczność i taktylność – ich rola, sposoby istnienia w kulturze cyfrowej (np. taktylność ekranów, interfejsów, itd.);

– dotyk i ruch jako temat tekstów kultury (tu również w sytuacjach granicznych);

– formy i funkcje  dotyku i ruchu w dyskursach sztuki i poza nimi – ich sensotwórcze, estetyczne, perswazyjne użycia;

– dotyk i ruch w konstrukcjach językowych.

 

Z wyrazami szacunku – organizatorzy:

Prof. dr hab. Ewa Szczęsna

Dr Robert Birkholc

Dr Weronika Lipszyc

Data nadsyłania zgłoszeń konferencyjnych

Propozycje wystąpień wraz z krótkim streszczeniem prosimy przesyłać pod adresem kompar.polon@uw.edu.pl do 10 lipca 2020. Jednocześnie informujemy, że z uwagi na tryb spotkania nie przewidujemy opłat konferencyjnych.


Skip to content